Outlander 650 Max XT minitest

DS, Renegade, Outlander...

Outlander 650 Max XT minitest

Innlegg smaug » 07 Sep 2009, 14:29

Har nå hatt sykkelen i 5 dager hvor det mest har blitt offroadkjøring og grusveikjøring. Sykkelen er god å kjøre og har fine fjæringsegenskaper. Sammenlignet med Polaris Sportsman som er mye stivere stumpete, er Outlanderen mye mer sporty. Framkommeligheten er dårligere enn Sportsman Touring, mest pga framdiffen til Can-Am som er for treg med å koble inn, særlig i bratte oppoverbakker. Da merker jeg at hjulene foran noen ganger får lite motstand til å koble inn skikkelig og det kan være litt kjedelig av og til. Framdiffen vil heller ikke låse hvis man har lite pådrag på motoren. Skal man luske seg fram i skogen og klatre opp tuer og andre knotete plasser så passer det mange ganger dårlig å måtte gi mye gass. En annen litt kjedelig detalj er liten strømgenerator. 400W er lite mener jeg på en arbeidsmaskin med vinsj hvor man også kanskje vil ha arbeidslys, diverse varmere osv.
Jeg merker også at det er en del mer støy fra Outlanderens drivverk sammenlignet med Sportsman'en.
Jeg kunne også godt ha tenkt meg å ha hatt en åpen diff bak med manuelle sperre men det er ikke noe må ha. Ved statisk test(flekstest osv) så ser man en del forskjell på Sportsman og Outlander. Sportsman'en har større evne til å klore seg fram sakte men sikkert uten å gjøre stort annet enn å bare sitte på og gi gass mens Outlanderen gjerne må ha passe med fart på hjulene for å jobbe effektivt. I praksis derimot er ikke forskjellene store. Outlander'ens myke og gode fjærer gjør at sykkelen flekser veldig godt og man får følelsen av å ha god kontakt med underlaget. Sykkelen føles trygg og god å kjøre selv når det blir hårete.

Ellers er Outlanderen super herlig. Motoren er utrolig fin. Den føles skikkelig kvikk og er veldig lettstartet også. Det er litt ekstra morsomt at den går såpass fort i lav-gir. Det er noe med Rotax motorer :razz: Instrumenteringen er finfin men jeg savner kjølevannstemp.
Selv om dette hørtes litt negativ ut så er jeg utrolig fornøuyd med sykkelen og veldig glad for at jeg kjøpte XT. Med en kort modell ville jeg ikke ha klart å kjøre opp noen av de bakkene jeg har kjørt opp.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Re: Outlander 650 Max XT minitest

Innlegg lynxmann » 07 Sep 2009, 15:12

Kjempebra at du totalt sett er fornøyd med Outlanderen, jepp viscoen er treg til og koble inn men på 2010 modellene med servo og den nye QE viscoen fungerer dette meget bra. Når du får muligheten til og sammenligne din med en slik så vil du se at forskjellen er stor.
lynxmann
350ccm

Innlegg smaug » 07 Sep 2009, 22:04

Ja sykkelen er nydelig og jeg liker veldig godt de sportye kjøreegenskapene. På raske grusveier kan man kjøre veldig fort og samtidlig ha mer å gå på. Jeg kommer til å vurdere å montere enten servo eller i allefall styredemper. I litt høy fart og med humper i veien, kan det vær litt tungt å holde linjen gjennom svingen. Mye av dette er nok dekkene tror jeg så jeg kommer til å kjøpe inn Goodyear Rawhide MT/R så fort som råd er. Har selv Goodyear Wrangler MT/R på bilen, og det er suvernt flotte dekk så hvis ATV versjonen er like gode, kommer det til å bli superbra tror jeg.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg E.F.I » 08 Sep 2009, 08:04

Flott innlegg.
For første gang en objektiv og meget saklig can am eier som skriver åpent og ærlig uten å favorisere verken det ene eller det andre merket :YEAH
Føler at det du skriver om Sportsman stemmer meget bra også.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge

Stolt fører av:

Innlegg Muddriver » 03 Okt 2009, 08:09

Bra test/oppsumering.

Er disse 2010 visco-lock'ene mulig å ettermontere?

Trond
Muddriver
250ccm

Innlegg lynxmann » 03 Okt 2009, 09:54

Viscoen er mulig og ettermontere men uten servo vil du få en veldig tungkjørt maskin, jeg har montert en visco fra en Traxter i en Renegade 800 tidligere og den fungerer veldig bra men pga at den låser så fort så kreves det en del muskelkraft for og kjøre den.
lynxmann
350ccm

Innlegg Muddriver » 03 Okt 2009, 10:07

Muddriver
250ccm

Innlegg smaug » 03 Okt 2009, 15:36

Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru