smaug » 13 Nov 2009, 15:58
Eksosen skal bli varm, det er oppgaven til eksosen og transportere ut varmen og er helt normalt. Du kan ikke se på eksosanlegget om motoren går varm, det er ikke sånn det funker. Ideell eksostemp er rundt 650(+/- litt ettersom motortype og konstruksjon) grader og ved den tempen så gløder stål særlig tynt stål som eksosen er laget av. Enkelt forklart så går en bensinmotor alltid best rett før den går for magert og man får stempelnedsmelting, derfor prøver man å holde seg godt under denne grensen, da med å enten dyse eller evt programmere efi-systemet slik at den går litt feitere. Effekten går litt ned men motoren lever tryggere. AFR forholdet tilsvarer da ca 13,5:1 som er å betrakte som trygt for en motor selv under langtids effektuttak.
All motorolje, jeg gjentar ALL motorolje er konstruert for å arbeide optimalt ved 100 grader. Over denne temperaturen så vil oljen begynne å klumpe seg og se nesten grumsete ut. Under denne temperaturen så klarer ikke oljen å lufte ut diverse stoffer som den tar opp under forbrenningsprosessen. En oljekjøler må være termostatstyrt. Å kjøle ned oljen for mye er slett ikke bra fordi det da danner syrer i oljen pga at diverse avfallstoffer ikke blir fordampet bort og det kan danne seg vann i oljen(derfor er småkjøring ikke bra for noen motorer). En motor og kjøleanlegg som er godt konstruert vil holder denne temperaturen så nært 100 grader som mulig ved de plassene hvor det er mest viktig å ha denne temperaturen. Siden et kjøleanlegg aldri er så godt konstruert at vannet er ideell overalt inni motoren er gjerne termostaten satt til 77-78 grader. Tanken da er at før vannet kommer fram til plasser hvor det er varmest vil den fortsatt ha nok kapasitet til å kjøle ned omgivelsene til 100 grader +/-
Det er sylindervegg og under stempelet som som oftest blir varmest og her kan temperaturen komme over 100 grader men en god motor har gjerne underspyling på stempelet for å holde temperaturen i sjakk.
Hvis det plagsomt at eksosen blir for varm så ville jeg ha surret på eksosbandasje hvis forhandler ellers mener at motoren er slik den skal være. Som sagt, min eksos eller rettere sagt min bakpotte gløder også ved litt heftig kjøring men jeg har på eksosbandasje så jeg merker ikke noe til at resten er glovarm. Det gjorde jeg før.
Jan-Børre