smaug » 21 Nov 2009, 01:32
Tanken har slått meg men... En snøscooter har en mye større sekundær variator enn en can-am atv så det medfører bla annet at det nok ikke er plass til det. Trikset er at BRP eller rettere sagt, Ski-Doo, har alltid vært at de er utrolig flink til å kaliberere variatoroppsettet fra fabrikk. TRA variatoren har vært nærmest unik i sin konstruksjon i nærmere 20år nå og det har nesten vært en "de facto" fasit på hva som er best. Kort forklart: TRA(total range adjust) motorvariatoren til Rotax/BRP er helt motsatt konstruert i forhold til både slik Can-am motorvariatoren(drive) og i grunn alle tidligere snøscooter/atv-variatorer er laget. TRA variatoren er laget slik at vektene er montert fast i ytter halvdel og kammene er montert fast i "hjertet" hvor kammenes vinkel kan endres ved klikkere(bolter med asymetrisk senter), slik at turtallsområdet kan endres ved å enkelt dreie på klikkerene. Høres knotete ut men er genialt enkelt hvis man ser hvordan det funker. Sekundær variatoren er også totalt forskjellig fra en snøscooter. Jeg må innrømme at jeg egentlig ikke skjønte helt hvordan sekundæren på outlanderen helt funkerer i forhold til en snøscooters. Den største forskjellen er at helixen, inner og ytter halvdel av sekundæren er i en enhet på en snøscooter. På Can-am'en så er alt adskilt straks man løsner festebolten i senter. Kort forklart, det hele er veldig forskjellig og det største problemet er at nøscooteren har et mye større girutvekslingområde enn en atv så det er rett og slett ikke plass til snøscooterens sekundærvariator på en outlander/renegade.
Jan-Børre