Dette er en meget interessant problemstilling, som jeg rett og slett ikke klarte å la ligge.
Jeg spurte meg selv:
"Hvorfor har BRP, som har produsert maskiner for uggent og ulendt terreng i mange herrens år, gjort noe slikt? De MÅ jo ha hatt noen tanker rundt dette, og en grunn til å gjøre en slik endring."
Og, ja, det har de helt klart (Jeg hadde nesten lyst til å si desverre...)...! Jeg måtte gå litt i meg selv, og ser jo at jeg tidligere har argumentert som om disse maskinene skulle vært konstruert som et rent asfalt-kjøretøy, noe som jo bare er en halv sannhet....
Etter MANGE timers leting, telefoner til gamle bekjente og bladdring i mye litteratur, tror jeg at jeg har kommet til en konklusjon, og så får vi se om dere er enige i konklusjonen min
Først og fremst er jo en Can-Am Outlander en maskin bokstavelig talt beregnet for alle typer TERRENG, derav All Terrain Vehicle selvfølgelig. Det er jo noe alle vet.
Ser man på traktorer, spesielt de med bakhjulstrekk, ser man at framhjula har en positiv camber, ofte +/- 3 grader.
Videre har de nøytral caster og en minimal spissing.
Hvorfor er det slik? Dette er jo 2010 Can-Am Outlander "opp av dage"...
Jo, det har seg slik, at på løst underlag så vil en positiv camber, med nøytral caster, faktisk "løfte" hjula opp på det løse underlaget.
Jo løsere underlag, jo mere effekt vil dette ha.
Med negativ camber og caster, vil det motsatte bli tilfellet, og hjul vil bli "dyttet" ned og frem, istedet for opp og frem.
MEN!!! Dette er kun tilfellet med dekk med rund, eller tilnærmer rund, slitebane. D.v.s. noe ala traktordekk og originale Can-Am dekk.
Videre vi denne kombinasjonen av hjulvinkler gjøre at kjøretøyet vil snu/svinge lettere i løse masser, da begge hjul vil ha mer eller mindre likt grep. Svingradius vil m.a.o. kunne bli en god del bedre, på tross av "slipp" i løse masser/på løst underlag.
Det MÅ være dette BRP har tenkt på!
![Jadda [oh yes]](./images/smilies/thumbupright.gif)
.... tror jeg.
Dette i kombinasjon med servostyring vil faktisk ha særdeles god innflytelse på kjøring i skikkelig løse masser, snø, søle osv.
MEN, igjen, på veien vil dette på ingen måte ha noe positiv effekt, heller tvert imot, som forklart tidligere, og da særlig med dekk med flat/kantet slitebane.
Når man i tillegg kan lese i Can-Am's manualer at "kjøring på harde underlag bør unngåes" (!!! Se på baksiden av manualen til 2010 Outlander), og at maks hastighet på hardt underlag ikke bør overstige 65 km/t, ja da er det rimelig å tro at det er nettopp effekten som jeg har beskrevet her som bevisst er lagt inn i den nye forstillingsgeometrien.
Jeg tror derfor neppe at BRP vil gå inn å dekke bærearmsbytter på garanti e.l., men at de vil komme med en særdeles "nice-price" på andre bærearmer er nok sannsynlig.
At de ikke har lagt inn denne endringen nærmest som en option, som man kunne velge bort, å få forrige generasjons bærearmer forundrer meg meget.
Vel, det er det jeg har kommet frem til. Ka de tru folkens??
Mvh