Hadde tidligere i sommer en episode hvor akselen på ATV'n røk tvers av ytters ved innfesting av hjul. dette ble dekket av importør, og leverandør sto for jobben.
leverandør er SJ motor i tønsberg
Importør er motorscoop
dette har skjedd igjen, men importør er ikke spesielt villig til å ta dette på egen kappe, og mener det skyldes uvettig bruk slik at jeg må dekke ny aksel samt byttejobben.
det er vitner som så det skjedde og som bekrefter at det var liten hastighet etc (ca 10km/t med fullt rattutslag=bryter voldsomt på den stive bakakselen) da det skjedde, men importør skylder selvfølgelig på uvettig bruk. (de har ikke registrert tilfeller av dette ellers, så da "må det være brukerfeil")
ATV er kjøpt med breiere dekk og spacere ferdig fra importør så det burde tåle den ekstra belastningen, og jeg vet med meg selv at den ikke er brukt på noen som helst uforsvarlig måte - den er brukt selvfølgelig, men jeg er 27 år (og anser meg selv som "voksen") og langt fra noen "tulling" for å bruke det uttrykket. ATV er gått 1500 km og er som ny å betrakte på alle mulige måter ellers.
problemet for min del er å bevise min uskyld. jeg mener at
a: bakakselen er ikke dimensjonert for å tåle belastningen av spacere/dekk samt kun bli kjørt på asfalt (dette er jo i praksis en atv ment for grus, bare lavere og andre dekk, med dertil mindre brytning og slitasje på særlig bakaksel)
b:kan det ha vært feil 2 ganger på aksel? den ser ikke massiv ut, men kjernen ser porøs ut. kanskje ikke godt å se av bildene, men..
Noen med noen umiddelbare synspunkter? HASTER!