2009 mod 450ds starter ikke når den er kald

DS, Renegade, Outlander...

2009 mod 450ds starter ikke når den er kald

Innlegg kimandresvensson » 12 Jun 2011, 09:40

Hei

En kamerat av meg sliter med og få start når motoren er kald, den har vært tungstartet en stund, men nå starter den ikke i heletatt når den er kald.
Vi må trillstarte den, når den er blitt varm så starter den lett. Og den går som ei kule, ikke noe galt.
Nye plugger (2stk på denne rotax motoren) er satt i, uten at det hjalp.
Batteri fulladet, hjelper heller ikke.
Pluggene har gnist og den får bensin..

Kan det være starteren som ikke drar motor fort nok rundt? selv om det høres bra ut..Dert lille ekstra som manlger?
Siden den starter tvært når vi trillstarter..
kimandresvensson
50ccm

Stolt fører av:

Re: 2009 mod 450ds starter ikke når den er kald

Innlegg smaug » 12 Jun 2011, 11:21

Dette har jeg vært borti på bla Nissan bilmotorer. Da har det vært en temperaturgiver på blokka som har tatt kvelden slik at ECU'en tror at det er minus ørten ute. Kjennetegnet da har vært at det lukter veldig mye bensin ut fra eksosen.

En annen ting det også kan være er dårlig kompresjon. Mål det ved å holde inne fullgass og hør med en forhandler hva den skal være. Det er da enten dårlig stempelringer(ikke noe kjempeuvanlig på en slik motor da de gjerne trenger å bytte stempler og ringer mye oftere enn andre 4-t motorer), eller så kan det være en ventil som enten henger litt eller må justeres.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg kimandresvensson » 12 Jun 2011, 11:37

Ja det kan jo være tempføler, så den pøser på med bensin og "drukner" gnisten..

Men hvis komp er dårlig, så burde den vell ikke gå godt når vi først får start..
Men jeg har kompmåler så skader ikke måle :)

Har bestillt servicemanual så det blir litt lettere og feilsøke..

Hvis dere har flere gode tips så kom med dem :)
kimandresvensson
50ccm

Stolt fører av:

Innlegg smaug » 12 Jun 2011, 11:48

Når en motor har dårlig kompresjon så går gjerne motoren godt på høyt turtall men har dårlig trekkraft på lavere turtall. Motoren kan til og med oppleves som mer turtallsvillig og mer snappy på høyt turtall, enn normalt.

Er kompresjonen lav, er jeg temmelig sikker på at stempelbytte er det som gjelder fordi det er normalt for den type motorer etter x antall timer(gjelder alle merker), men for å være sikker kan man fylle en kork eller to med motorolje gjennom plugghullet og se om kompresjonen øker. Gjør den ikke det, er det nok ventilene som trenger en justering eller overhaling.
Hvor mange timer har motoren?
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester