Sprukket Hylse Indre CV ledd bak (høyre side) Outlander 400

DS, Renegade, Outlander...

Sprukket Hylse Indre CV ledd bak (høyre side) Outlander 400

Innlegg Decca1226 » 30 Jun 2011, 21:28

Skulle kjøre på jobb mandag etter pinsen men etter få meter kjøring valgte jeg å kjøre tilbake og parkere pga stygge knekkelyder fra bakaksel. (kom fra hytten søndagen - da virket alt ok). Når jeg fikk sett på den så la jeg merke til at det var sprøytet fett fra det jeg trodde var under mansjetten på høyre - indre CV ledd og opp etter gearet, men kunne ikke se noe feil utover dette. Jeg gikk så over med l Molybdendisulfid-fett(MoS2) inn i alle mansjetter og alle smørenipler samt sjekket gearolje nivået bak (som var helt perfekt fra før). Etter alt dette skulle jeg ta meg en liten prøve tur og trodde først at det var i orden igjen -men plutselig kom knekke lyden tilbake med øket volum.. når jeg nå trillet den for hånd kunne jeg merke tydelig motstand før "knekket" kom. Nå kunne jeg også se en fysisk skade - hylsen for indre CV ledd høyre side bak er sprukket.
Hvordan kan slikt skje ?
Kan legge til at mansjettene er tipp topp - ingen sprekker / hull eller lignende..

Her er bilder :

https://picasaweb.google.com/arild.veva ... directlink

Arild
Bombardier Outlander MAX XT 400 2006.
Kymco MXU 250 2006.
Decca1226
250ccm

Stolt fører av:

Re: Sprukket Hylse Indre CV ledd bak (høyre side) Outlander

Innlegg renegade77 » 30 Jun 2011, 21:46

Kan egentlig være mye som kunne forårsake dette.
Noe galt med kulene inni.
Varmgang pga friksjon etter tur på hytta.
For høy vinkel på ledd.
fabrikasjonsfeil.
Kan egentlig være ganske mye, så det er veldig vanskelig å si.
Når du bytter den så sjekker du om det er noen annet feil som kunna forårsaket dette.

Surt er det nå uannsett [forbannet]
renegade77
350ccm

Innlegg smaug » 04 Jul 2011, 10:25

Nå vet jeg ikke hvordan vedlikehold du har hatt på den sykkelen men utfra det du skriver, ringer det noen bjeller hos meg i allefall.
For det første MoS2 fett skal ikke brukes noen steder på den sykkelen!
For det andre, CV ledd er ikke noe man ettersmører. Har du punktert mansjetten for å smøre de, er mansjetten ferdig og bør byttes ASAP. Har du løsnet mansjetten for å smøre leddet er det for så vidt greit nok men helt unødvendig. La de de være så lenge mansjetten er hel fordi det er stor fare for å få inn dritt og møkk når man prøver å få fett inn. De er vedlikeholdsfrie helt til mansjetten ryker(eller får et hull i seg). Da rengjør man leddet, smører de opp med fettet som følger med mansjettsatsen og monterer det sammen igjen.

Bare for å ta det med MoS2 fett eller molybdendisulfid. Det er fett for høyfriksjon og høyt-trykksteder og da oftest hvor det ikke er kulelager. Kulelager regner ikke som høyfriksjon/høyt trykk. MoS2 fett i akselkryss vil skade nålelagrene. Må ikke brukes der. Til det bruker man helt normal universal lithium såpefett. Smør da heller litt oftere hvis du ønsker å være veldig nøye, men ikke press inn så mye fett, mao ofte og lite er best.

Til sist, det du har problem med kan skje alle. Sånt skjer. Den gode nyheten er at du kan bytte bare det ene leddet så det trenger ikke å koste en hel formue. Hvor mye er sykkelen gått? Hvis den har relativt få km, tipper jeg på en produksjonsfeil som over tid har utviklet seg til en sprekk i hylsa. Ellers vil jo mye spinning på is/snø/grus for så å treffe asfalt på et hjul, føre til mye deng for et cv-ledd.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg Decca1226 » 04 Jul 2011, 21:52

Hei Smaug :-)

Den er kjørt ca 8500 Km og hadde 6000 Km service i slutten av januar hos AK maskiner i Åsane i Bergen.

Mulig jeg har misforstått, men er det ikke MoS2 fett du skriver at man skal bruke på CV leddene i denne tråden ?
viewtopic.php?f=17&t=5980&p=44926&hilit=mos2#p44926
Var derfor jeg gjorde det.
Jeg har ikke kjørt sykkelen etter jeg smurte opp så nå får jeg bytte til universal lithium såpefett.
Jeg leverer sykkelen til AK maskiner i Åsane i Bergen i morgen formiddag og setter meg på flyet til Syden for en uke uten regn og satser på sol og fungerende Outlander om 1 uke :-)

Arild
Bombardier Outlander MAX XT 400 2006.
Kymco MXU 250 2006.
Decca1226
250ccm

Stolt fører av:

Innlegg smaug » 05 Jul 2011, 08:28

MoS2 fett brukes i drivknuter ja, men det er ikke noe man smører opp ved service. Det er en engangssak, og gjøres ikke igjen før ved neste mansjettbytte. Om fett kommer ut, er noe ødelagt. I beste fall bare en mansjettklemme, men det er svært sjelden. Det vanlige er en sprukket mansjett, eller i værste fall en sprukken drivknutehylse.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 2 gjester