smaug » 07 Aug 2011, 09:50
Kan du blende hele dritten? På alle min biler har jeg enten koblet den ut eller blendet røret. Den gjør absolutt ingen annen nytte enn å senke eksostemperaturen slik at NOX verdiene blir lavere noe jeg personlig driter litt i. Hvis du tar vekk innsuget på bilen din og ser inn på ventilstem'er osv, vil du få deg et sjokk. Etter 150-160KKm vil de fleste motorer være temmelig tett i innsuget. Uten EGR fungerer turboen bedre og katalysatoren bedre.
Mange biler har en potensiometer koblet til ventilen for EGR slik at man ikke bare kan koble fra vakumstyringen eller step-motoren siden potensiometeret vil rapportere tilbake til ECU'en om at den ikke rører på seg og da får man check engine tvert. Da er det lurest å bare lage en blending en eller annen plass med en tynn stålplate mellom koblingen en eller annen plass.
Andre biler derimot har også en O2 måler i eksosen med luftmengdemåler i innsuget(akkurat som på bensinmotorer) som kan beregne ut fra luftmengden inn og O2 nivået i eksosen, om EGR ventilen fungerer som den skal. Har man det, er det vanskelig å gjøre noe med EGR ventilen.
EGR er det største faenskapet som noen sinne er funnet opp i vår moderne verden. Har du en VW 2.5TDI motor før pumpedyse og common rail, som har gått litt vil innsug være så kokset at det er så vidt motoren går.
Jan-Børre