Oppbygning av Rotax motoren

DS, Renegade, Outlander...

Oppbygning av Rotax motoren

Innlegg Aleks_ » 07 Aug 2011, 13:56

Hei.

Noen som har ei skisse eller animasjon av oppbygning og virkemåte av Rotax motorene?
Interessert i å se hvordan disse funker. :)
Gjerne også noen som kan fortelle forskjell mellom en standard motor vs Rotax.

Søkt litt rundt på YouTube med fant ikke så mye der. Noen som har noe skjulte skatter liggende? [oh yes]
09' Can-Am Renegade 800
Brukerens avatar
Aleks_
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 02 Jun 2011, 23:49
Stolt fører av:

Re: Oppbygning av Rotax motoren

Innlegg smaug » 07 Aug 2011, 14:38

Hva mener du med oppbygning av "Rotax-motoren"? Det finnes ørten forskjellige motorer som Rotax har laget opp gjennom tiden, alt fra enkle stempelstyrte 2-takt motorer til 5-ventilers 4-taktere.
Motorene som er på Outlanderen og Renegaden fra 500cc og oppover er en oddetall v-twin 4-taktsmotor og har mye til felles med Harley Davidson motorene ved at de er ekte V-twin og ikke V-2 motor.

Navnet "Rotax" kommer fra den tiden de lagde 2-taktsmotor med rotasjonsventil i innsuget. På den tiden var det vanlig med stempelstyrt innsug. Senere kom Reedventilene som både var lettere, billigere og enklere å lage. Rotasjonsventilen i innsuget består av en tynn stålplate med en utskjært seksjon drevet av veivakselen og sto i et eget hus rett foran sylindrene. Det geniale med det var at platen stengte og åpnet for innsuget i takt med resten slik at når motoren var ferdig med å suge inn bensinblandingen, var innsuget stengt. De brukte rotasjonsventilen fra Rotax 462 motoren og oppover til Rotax 643 RAVE. Når 3 sylindringene kom(Rotax 779), begynte de med REED ventiler i stedenfor fordi det var for knotete å ha rotasjonsventil på en 3 sylindret motor. Etter hvert kuttet de ut rotasjonsventilen helt og satt på REED ventiler på alle to-taktere.

Pr i dag er det ikke nevneverdig forskjell mellom en Rotax motor og andre motorer, det være seg 2-takter eller 4-takter annet enn at Rotax lager veldig spreke motorer.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Oppbygning av Rotax motoren

Innlegg Aleks_ » 07 Aug 2011, 16:07

Ah, da ble man litt klokere.
Trodde Rotax motorene hadde visse særegenheter i forhold til resten av hurven :)
09' Can-Am Renegade 800
Brukerens avatar
Aleks_
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 02 Jun 2011, 23:49
Stolt fører av:

Re: Oppbygning av Rotax motoren

Innlegg smaug » 07 Aug 2011, 19:22

Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester