esteinda » 22 Des 2014, 12:15
Har hatt 500 og byttet til 800.
Kjedene må passes på og smøres og strammes jevnlig for at slt skal fungere uten for mye spetakkel....
500 har mange flere smørepunkt, noen er litt vriene å komme til.
800 har nesten ingen nipler for grease, men det er klart at mansjettene må passes på, og skulle en aksling ryke, så står man fast. Jeg vet ikke hvor driftssikker 800 er, har hatt min bare et halvt års tid, men antar at den står for en støyt. Teknologien er i hvertfall velprøvd.
Når det gjelder fremkommelighet er 800 en forbedring i forhold til 500. Høyere bakkelklaring og uavhengig fjæring på alle seks gjør en forskjell.
800 er litt tyngre og krever litt mer plass, men det har ikke bydd på problemer for mitt vedkommende, heller ikke ved kjøring i skog på Vestlandet.
Dessuten kan en få (jeg har) skikkelige beltemoduler (Polaris Predator) til 800 som går over begge akslingene bak og det gjør susen! Da er det ingenting som stopper, ja, bortsett fra armmusklene ved svinger i lav fart.... :-) (Jeg har montert servo, da ble det mye lettere.)
Så nå er jeg spent på hvordan dette fungerer i snø..., tar gjerne imot input og tips om det.
Alle gjør feil. En dag uten lærdom og ny kunnskap har vært bortkastet.