For å ta det siste først. Effektive kuldegrader bryr ikke "ikke-levende" ting seg noe om. -20 og storm er fortsatt -20 for en gjenstand.
En olje med lav viskosistetsindeks blir tykkere ved kaldere temperaturer. En god olje, dvs en olje som bruker en baseolje av god kvalitet har i seg selv høy viskositetsindeks uavhengig av om oljen er "syntestisk" eller mineralsk. Jeg skriver syntetisk i hermetegn fordi de fleste oljer er ikke syntetisk, bare noen få. "Syntetisk" er ikke en standardisert terminologi. Oljer er skilt i grupper fra I til VI. Gruppe IV er det man forstår med syntetisk olje, dvs oljen er menneskeskapt ved å lage olje fra helt andre råstoffer, oftest naturgasser av ymse slag. Dette er en tidkrevende og dyr prosess i motsetning til gruppe III olje som er en veldig avansert behandlet råolje. Mer eller mindre all olje på markedet og som koster under 250kr/liter er gruppe III, også det som kalles for mineralolje. Når du kjøper 5w-40 syntetisk olje på Europris til 60kr/liter er det en gruppe III olje som er behandlet og tilsatt diverse greier for å opprettholde en viskositetsindeks tilsvarende det ISO, SAE osv osv sier er 5w-40, det samme kan man si om oljer fra Castrol, Mobil 1, Statoil osv osv.
En ekte syntetisk olje er nesten ikke tilsatt noe, oljen er konstruert i lab med mer eller mindre alle de egenskapene den skal ha...og det koster mye penger å få til derfor vil du se at noen oljer er svært dyre. Baseoljen kalles for polyalphaolefiner.
Forvirrende? Vel, så har man den andre siden, nemlig mineralolje av høy kvalitet og som også markedsføres som mineralolje. Feks Legend markedsfører all olje de lager som mineralolje og det er noe av det beste du kan få. Dette er olje som er behandlet etter alle kunstens regler og det gjenspeiler også prisen delvis selv om det ikke er perverst dyrt.
Hva skal du ha? Du skal ha 5w30 iflg raptorforumet:
http://www.raptorforum.com/forums/66-ra ... -time.html