Wikingen » 24 Feb 2010, 01:17
Jeg hadde håpet å unngå denne debatten her også, men "here we go"... :D
Det er riktig som du sier "hifo", at biltemaoljen forringes raskere enn andre merker. De fleste produsenter av motorer bygger ofte motorer i nært samarbeide med en eller flere oljeprodusenter.
Rotax, og dermed BRP/CANAM, har landet på syntetisk olje av høy kvalitet, som de markedsfører under eget navn. Giroljen deres er en 80w-140 GL5, og ikke 75w-140 GL5. I tillegg har de høyere innhold av sink-additiver, alkaliske additiver, molybdenadditiver og kalsiumadditiver, iflg deres egne sider, for å bedre smøreevnen ved bl.a. terrengkjøring, der oljen "danser litt rundt" under kjøring.
På kardangene bruker de 75w-90 GL5, også med høyt innhold av sinkadditiver, alkaliske additiver og polysulfide additiver.
Generellt har motorsykkel/ATV/snøscooter, og til en viss grad båtmotorer, mye mer av disse additivene i oljer enn det vi ser i oljer til biler og større kjøretøy.
For å binde fukt og fremmedelementer, med mer, i oljen jobber disse additivene sammen med andre additiver som fosfor-, svovel- og klor-forbindelser.
Dette er i stor grad ting Biltema går inn å gjør en "gjennomsnittsberegning" på, slik at de oppfyller de relativt ullne kravene satt av oljeselskapene som følger standarder som skal passe til et snitt av krav satt av/for/til ISO, API, ILSAC, ACEA, JASO m.fl.
Biltema kjøper "basis"-oljen sin på spotmarkedet, og det tappes på flere steder som SMAUG påpeker.
Basisen er den samme, i hvertfall i stor grad og klart ikke noe dårligere enn andre basisoljer, men additivene er ikke de samme.
Jeg må få lov å korrigere deg SMAUG litt også. EP-(Extreme Pressure)-tilsetningene vil ikke kunne skade en motor av den typen vi tusler rundt på. Men de mest ekstreme oljene med store mengder tilsetninger, vil rimeligvis bli ekstremt dyre, og sannsynligvis ligge utenfor den spesifikasjonen våre maskiner skal ha (hvilket i så fall gjør de uegnet i våre maskiner), og vil snarere skade økonomien vår ;)
Tiden som Bil- og Motoringeniør lærte meg da litt, når man blar litt tilbake i husken :)
Mvh
Roy I. Hernes, Andebu.
For øyeblikket uten ATV....