[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Hvilken olje på gearkasse renegade.

Hvilken olje på gearkasse renegade.

DS, Renegade, Outlander...

Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg hifo » 22 Feb 2010, 09:10

Hei. ny her.
har akkurat tatt 10t service på min 2010 renegade. med ventiljust osv.. gearoljen var litt metallic når den ble tappet.
det regner jeg med er normalt. men ifølge selger brukte de gl5 synt 75-90 olje på gearkassen. ifølge instruksjonsboken skal det være spesialolje og intet alternativ er nevnt , i motsetning til for og bakaksel.
Selger har lovty å finne ut av dette. men tiden går og jeg kjører med nevnte alternative olje.
Hva bruker dere andre på gearkassen?
hifo
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 19 Feb 2010, 07:47

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg rr_a » 22 Feb 2010, 09:55

Jeg har brukt biltemas gl5 gearolje på outlanderen - den har nå gått 18000 km - ingen problem.
Har brukt både denne
og denne

R
rr_a
GIF Meister Ændersen
 
Innlegg: 1514
Registrert: 27 Aug 2008, 20:07

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg hifo » 22 Feb 2010, 10:06

Takk for raskt svar.. Da bør det ike være "farlig" å bruke den oljen jeg har brukt. Spørsmålet er hva innportøren sier ved evt havari på lager i kassen.
hifo
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 19 Feb 2010, 07:47

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg rr_a » 22 Feb 2010, 10:13

Burde vel ikke være noe problem når olja er riktig iflg. spesifikasjonene...? (har hørt at gearkassene på can-am er veldig sterke og driftssikre så da bør dem nok tåle annet enn "original" olje).
Når dette er sagt, så bruker jeg biltemas motoroljer på rotaxene også - heller ikke noe problem. Noen på forumet som mener noe annet?
R
rr_a
GIF Meister Ændersen
 
Innlegg: 1514
Registrert: 27 Aug 2008, 20:07

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg smaug » 22 Feb 2010, 15:36

Jeg bruker Biltema 5W-40 helsynt motorolje men på girkassen bruker jeg Castrol SAF-XJ 75W-140 GL5 helsynt girolje. Ikke fordi jeg tror at det blir noe havari med en annen olje men i søken etter glattest mulig girskift så gikk jeg for Castrolen. Det er forskjell men ikke radikalt. Can-Am spec på girolje er ISO VG100 husker jeg ikke helt feil og det tilsvarer 75W-90 i giroljeverden.
Sist endret av smaug den 24 Feb 2010, 10:31, endret 1 gang
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg Wikingen » 22 Feb 2010, 17:42

Velkommen til forumet!!!! [oh yes]
Her er det vel nesten like mange svar som det er forummedlemmer [smiil]
Jeg bruker konsekvent Penzoil på alt jeg har av motorisert redskap. [oh yes]
Betaler kr. 150.- liter'n mot Biltemas kr. 79,90 for girolje, og kr. 150.- for Helsynth motorolje mot Biltemas kr. 79.90.
Når det går en kvart-liter på girkasse og kardanger og snaue 2 liter på motoren, så gidder jeg rett og slett ikke å gamble med oljekvaliteter. Jeg kjøper det jeg vet er bra, og som brukes i Racing og på arbeidsmaskiner i tung bruk. [biker]
Det er ikke dette som er min største utgift på ATV'n. [grøntsmil] [good work]

Mvh
Bilde
Roy I. Hernes, Andebu.
For øyeblikket uten ATV....
Wikingen
800EFI
 
Innlegg: 535
Registrert: 25 Nov 2008, 02:49
Bosted: Høyjord, Andebu, Vestfold

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg rr_a » 22 Feb 2010, 20:43

Jeg er enig i at olja ikke er den største utgiften, men jeg har brukt biltemaolje på de siste bilene vi har hatt og kjørt over 300.000 km på biltema motoroljer - aldri erfart noe problem med slitasje eller økt oljeforbruk med disse oljene. Transmisjonsolja til biltema her jeg kortere erfaring med, men regner med at den holder mål også. Siden gearkassa på v-twin maskinene har liten oljekapasitet, bytter jeg olje ofte og da gjør det ikke noe at olja er billig. Er rotaxene og gearkassene til can-am extra krevende slik at de trenger annet enn normal olje? Hadde biltemaolje vært av dårlig kvalitet, hadde det nok blitt offentligjort ganske fort og biltema hadde hatt et problem? Eller?
R
rr_a
GIF Meister Ændersen
 
Innlegg: 1514
Registrert: 27 Aug 2008, 20:07

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg smaug » 22 Feb 2010, 21:03

Hvor oljen blir tappet har ingen betydning i det hele tatt. Ja det er forskjeller på oljer men disse er minimale og til vårt bruk, ingenting å hente på. De som bruker racingolje og tror det er bedre til normalt bruk fordi det duger til racing tar like feil som om man skulle ha sagt at rakettdrivstoff er best fordi det duger for NASA. Racingoljer er laget for helt spesifikke formål hvor bla oljeforbruk er uinteressant. Der er gjerne sterk oljefilm over en svært begrenset periode sammen med så lettpumpende egenskaper som mulig, av mye større interesse. De bruker ofte mye EP tilsetninger som i våre motorer og girkasser muligens ville ta skade av. Jeg bruker Castrol på girkassen hovedsakelig fordi det har blitt hevdet at BRP kjedeoljen er Castrol helsynt 75W-140 GL5 girolje og at de tidligere brukte Red Line.

Dette er enkelt. Les i boka hva produsent sier man skal bruke(API spec, viskositet osv). Kjøp dét, og vil du være nøye og snill med redskapen din, bytter du heller olje ofte.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg hifo » 23 Feb 2010, 08:03

Ja . etter å ha lest endel side opp og ned ang biltemas oljer på et annet forum. blir jeg skeptisk. ikke er den billigere enn den jeg skaffer heller. ( driver bilverksted) den holder spesifikasjonene biltemaolje også , men spørsmålet er om den gjør det etter 10000km i bil. mange med endel peil påpeker at oljen forringes raskere en dyre oljer. dette kan selvsagt variere fra olje til olje , men aldri om jeg putter i biltema olje på hverken atv eller båtmotoren min. bilene er en annen sak. de er fra 90 tallet og fortjener ikke mere.
selv bruker jeg til nå elf \total på alt.
hifo
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 19 Feb 2010, 07:47

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg smaug » 23 Feb 2010, 12:01

Biltemaoljen blir ikke raffinert på en Biltemaraffineri. Den kommer fra noen av de store i skandinavia, det tror jeg vi kan være sikker på, jeg tipper Preemraff i Lysekil, Esso på Slagentangen eller Statoil på Mongstad. Siden da oljen altså blir tappet en eller annen plass og oppfylles API krav og ACEA som det står på flasken, er det temmelig sikkert at det dermed er en fullverdig motorolje med like lang levetid som all annen olje. De nyeste og gjerne dyreste oljene har ikke bedre slitasjekvaliteter(iht spec), men de må ha andre tilsetninger for å kunne brukes sammen med partikkelfilter, fancy katalysatorer osv.

Bruk Biltemaolje med god samvittighet men følg spesifikkasjonene og heller bytt ofte. Det er mye bedre enn å kjøpe superolje og bytte sjelden.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg Wikingen » 24 Feb 2010, 01:17

Jeg hadde håpet å unngå denne debatten her også, men "here we go"... :D
Det er riktig som du sier "hifo", at biltemaoljen forringes raskere enn andre merker. De fleste produsenter av motorer bygger ofte motorer i nært samarbeide med en eller flere oljeprodusenter.
Rotax, og dermed BRP/CANAM, har landet på syntetisk olje av høy kvalitet, som de markedsfører under eget navn. Giroljen deres er en 80w-140 GL5, og ikke 75w-140 GL5. I tillegg har de høyere innhold av sink-additiver, alkaliske additiver, molybdenadditiver og kalsiumadditiver, iflg deres egne sider, for å bedre smøreevnen ved bl.a. terrengkjøring, der oljen "danser litt rundt" under kjøring.

På kardangene bruker de 75w-90 GL5, også med høyt innhold av sinkadditiver, alkaliske additiver og polysulfide additiver.
Generellt har motorsykkel/ATV/snøscooter, og til en viss grad båtmotorer, mye mer av disse additivene i oljer enn det vi ser i oljer til biler og større kjøretøy.
For å binde fukt og fremmedelementer, med mer, i oljen jobber disse additivene sammen med andre additiver som fosfor-, svovel- og klor-forbindelser.
Dette er i stor grad ting Biltema går inn å gjør en "gjennomsnittsberegning" på, slik at de oppfyller de relativt ullne kravene satt av oljeselskapene som følger standarder som skal passe til et snitt av krav satt av/for/til ISO, API, ILSAC, ACEA, JASO m.fl.
Biltema kjøper "basis"-oljen sin på spotmarkedet, og det tappes på flere steder som SMAUG påpeker.
Basisen er den samme, i hvertfall i stor grad og klart ikke noe dårligere enn andre basisoljer, men additivene er ikke de samme.

Jeg må få lov å korrigere deg SMAUG litt også. EP-(Extreme Pressure)-tilsetningene vil ikke kunne skade en motor av den typen vi tusler rundt på. Men de mest ekstreme oljene med store mengder tilsetninger, vil rimeligvis bli ekstremt dyre, og sannsynligvis ligge utenfor den spesifikasjonen våre maskiner skal ha (hvilket i så fall gjør de uegnet i våre maskiner), og vil snarere skade økonomien vår ;)

Tiden som Bil- og Motoringeniør lærte meg da litt, når man blar litt tilbake i husken :)

Mvh
Bilde
Roy I. Hernes, Andebu.
For øyeblikket uten ATV....
Wikingen
800EFI
 
Innlegg: 535
Registrert: 25 Nov 2008, 02:49
Bosted: Høyjord, Andebu, Vestfold

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg hifo » 24 Feb 2010, 07:44

Takk wikingen. Tror ikke jeg har sett et så utfyllende og teknisk oppegående svar ang biltemaoljer.. [oh yes]
Men hovedpoenget ditt er noe slik jeg har forstått saken fra før.
Hvorfor ville du egentlig ikke ta diskusjonen ?
hifo
50ccm
 
Innlegg: 12
Registrert: 19 Feb 2010, 07:47

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg tipo176 » 24 Feb 2010, 10:17



SP

Si prega di non toccare!
Nå med edderkopp.
tipo176
ATV Sjef
 
Innlegg: 1451
Registrert: 12 Aug 2007, 08:37
Bosted: Songe, Tvedestrand

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg Wikingen » 24 Feb 2010, 14:47

Jada, hifo, poenget mitt er vel egentlig at alle oljer i "utgangspunktet/basis" er mer eller mindre like, men at de spesifikke additivene er det som gjør olja "mer" eller "mindre" bra. Det er vel ingen oljer på markedet idag som er direkte dårlige.
Om man vil spare noen hundrelapper i året på olje, og kanskje (jeg understreker "kanskje", siden bruken av den aktuelle redskapen også er en MEGET vesentlig faktor!) forringe motor og gir raskere enn nødvendig ved bruk av bedre tilpassede oljer, så er det den enkeltes valg.
Jeg trives bedre med motor og gir som jobber under optimale forhold, så jeg legger noen få hundrelapper ekstra i oljer og smøremidler som jeg vet funker optimalt.

Jeg hadde håpet å ikke ta opp temaet/diskusjonen i sin fulle bredde videre, noe jeg fortsatt håper å slippe, slik du ser av linkene til Tipo176 over her.
Det blir mye teori og dyptpløyende argumentasjon som kun interesserer noen få, og får den som skriver innleggene til å virke som en "besserwisser" som tyskerne sier det.
Jeg har ikke såååå inngående kunskaper om emnet, og ikke orker jeg begynne å bla i gamle notater og bøker for å være sikker på å ikke spre vranglære.

Jeg tror innlegget mitt over her, og linkene til Tipo176, forklarer det folk flest lurer på.
Forøvrig er det bare å sammenlikne HMS-databladene fra Biltema mot de samme fra andre olje-leverandører, så ser man faktisk i grove trekk forskjellene. De røper selvfølgelig ikke alt i disse databladene, men sist jeg sjekket litt rundt omkring, var det klare forskjeller allerede på det "grøvste" planet.

Mvh
Bilde
Roy I. Hernes, Andebu.
For øyeblikket uten ATV....
Wikingen
800EFI
 
Innlegg: 535
Registrert: 25 Nov 2008, 02:49
Bosted: Høyjord, Andebu, Vestfold

Re: Hvilken olje på gearkasse renegade.

Innlegg smaug » 25 Feb 2010, 10:06

Sist jeg sjekket databladet til Biltema motoroljen, så var det meget bra med et høyt flammepunkt, høy viskositetsindex osv. Den olje som per definisjon er noe av det beste, er Shell Helix Ultra 5W-40 men der hører man jo også at det bare er dritt. Sannheten er vel heller at folk bommer på API/ECEA spesifikasjonen og ser kun på viskositet, og da kan det gå gærnt eller, jeg tror at verkstedene også bommer på dette mange ganger. 5W-40 oljen til Biltema har gode spesifikasjoner mens 5W-50 oljen ikke har det, så den holder jeg meg unna.

Hvor fant du foresten databladet til BRP oljen som oppgir hviklken ekstra tilsetninger som finnes i den oljen Wikingen? Halve Can-amforumet.com leter etter dette samt bekreftelse på hvilken viskositet "chaincase oil" til BRP egentlig har(fordi giroljen som vi skal bruke er kjedekasseolje for snøscooter noe som det også står på flasken)? Jeg har min Castrolpåstand fra en fyr som rett og slett ringte til BRP Techie i Canada og spurte de hva det var for noe.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Neste

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 25 gjester