Jeg har nå kjørt xt-p'en i noen uker og har en del synspunkter.
Servoen er god å ha i skogen over stubber og steiner samt i lav hastighet på asvalt, som f.eks i rundkjøringer.
...men.....
den overstyrer ved landeveiskjøring dersom man har lavt lufttrykk - jeg har forsøkt 25 psi både framme og bak og da merket jeg ikke overstyringen. På 10 psi var det ubehagelig å kjøre i svingene så nå kjører vi med 16 psi framme og 14 psi bak og i tillegg har vi slakket ned på fjærene til støtdempera. Nå er den ok (bare ok altså..) i svinger men på grusveier kjennes det litt ut som den svever pga det (i mine øyne) høye lufttrykket.
Dekka som sitter på er sprætt nye Maxxis gatedekk og dere som har kjørt med slike, har sikkert erfart at dem slites voldsomt på midten ved høyt lufttrykk siden hele bredden på slitebanen ikke ligger like hardt nedpå mot veien.
I tillegg sporer den lett ved slikt dekktrykk.
Den gamle 800'en har 8 psi framme og 6 psi bak, hvis jeg husker rett.
Helt ærlig, så synes jeg den gamle 800'en (08 modell) med styredemper er mye mer stabil og behagelig ved veikjøring, både asvalt og grus, men selvfølgelig tung på styret i lav hastighet på tørr asvalt.
Disse 2 outlanderne har etter det jeg forstått forskjellige forstillinger.
Jeg var minst like sliten i armene/skuldrene etter å ha kjørt hjem fra hytta igår med servo, som jeg var før med den gamle gulingen uten servo - dette for at jeg måtte korigere styringa hele tiden og ikke kunne slappe av.
Og så litt om motoren - "R" motoren er helt klart hissigere enn den gamle 800 motoren og jeg tror den er litt snillere på forbruket også, men det er litt tidlig å si.
Noen andre som har synspunkter og erfaringer?
Ændersen