XT-p 2010 kontra 800 2008

DS, Renegade, Outlander...

XT-p 2010 kontra 800 2008

Innlegg rr_a » 16 Mai 2010, 12:38

Jeg har nå kjørt xt-p'en i noen uker og har en del synspunkter.

Servoen er god å ha i skogen over stubber og steiner samt i lav hastighet på asvalt, som f.eks i rundkjøringer.
...men.....
den overstyrer ved landeveiskjøring dersom man har lavt lufttrykk - jeg har forsøkt 25 psi både framme og bak og da merket jeg ikke overstyringen. På 10 psi var det ubehagelig å kjøre i svingene så nå kjører vi med 16 psi framme og 14 psi bak og i tillegg har vi slakket ned på fjærene til støtdempera. Nå er den ok (bare ok altså..) i svinger men på grusveier kjennes det litt ut som den svever pga det (i mine øyne) høye lufttrykket.
Dekka som sitter på er sprætt nye Maxxis gatedekk og dere som har kjørt med slike, har sikkert erfart at dem slites voldsomt på midten ved høyt lufttrykk siden hele bredden på slitebanen ikke ligger like hardt nedpå mot veien.
I tillegg sporer den lett ved slikt dekktrykk.
Den gamle 800'en har 8 psi framme og 6 psi bak, hvis jeg husker rett.
Helt ærlig, så synes jeg den gamle 800'en (08 modell) med styredemper er mye mer stabil og behagelig ved veikjøring, både asvalt og grus, men selvfølgelig tung på styret i lav hastighet på tørr asvalt.
Disse 2 outlanderne har etter det jeg forstått forskjellige forstillinger.
Jeg var minst like sliten i armene/skuldrene etter å ha kjørt hjem fra hytta igår med servo, som jeg var før med den gamle gulingen uten servo - dette for at jeg måtte korigere styringa hele tiden og ikke kunne slappe av.
Og så litt om motoren - "R" motoren er helt klart hissigere enn den gamle 800 motoren og jeg tror den er litt snillere på forbruket også, men det er litt tidlig å si.
Noen andre som har synspunkter og erfaringer?
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Re: XT-p 2010 kontra 800 2008

Innlegg smaug » 16 Mai 2010, 13:13

Har ikke kjørt XT-P noe særlig til å uttale meg om hvordan servo påvirker veiegenskapene, men jeg har alltid ment at servo er ikke løsningen på alt. Jeg kjører med 25 psi foran og 17-18 bak og jeg vil ikke påstå at slitasjen er enorm akkurat. Det er jo ikke slik at du ser bare en smal slitemerke på midten av dekkene. Hele bredden har fortsatt kontakt med asfalten. For å være ærlig har jeg mer trua på styredemper på disse syklene hvis vi snakker rent kjøremessig på vei. Det er står høyt oppe på "må ha" listen min.
Jeg skulle ønske det var mulig å flytte styrearmen lengere ut på spindelen evt montere den lengere inn på styrestammen for å få lavere utveksling på styringen(man ofrer da selvsagt bort noe av svingradiusen). Kreftene tilbake til styret ville bli lavere det ville blitt lettere å svinge på tørr asfalt.

Slik min er nå med 25" Wanda veidekk så funker det fint vil jeg si men jeg savner styredemper og stabilisator foran for å kunne være mer agressiv i svingene og kunne styre gjennom svingene i jevn fart uten å måtte gå rolig inn og hardt ut som med en gammel Porsche [smiil]
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 16 Mai 2010, 14:01

Smaug - vi har slitt ut 2 par med slike maxxisdekk og det er på midten dem slites ("enorm" er kanskje for sterkt - "betydlig slitasje" passer bedre)- masse mønster igjen på siden, nesten ikke noe igjen i midten. På Finnmarksturen hadde vi vel 12-15 psi (vanskelig å si siden målerne på bensinstasjonene er no dritt....) og det var betydlig slitasje på midten etter noe over 5000 km. Disse dekka er som ballonger - mye trykk og dem sveller ut på midten...
Jeg har en skikkelig styredemper på gulingen - den kosta noe over $ 500 fra U.S. - jeg kjøpte den via Ebay. Den er enkel å montere og justere og tar imot slag voldsomt bra men sykkelen blir tung på styret dersom man ikke gidder å slakke på den når man skal kjøre på asvalt i lav hastighet.
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Queen » 16 Mai 2010, 16:55

Jeg kjørte ca. 5000 km på mine forrige Maxxis gatedekk, hadde 23 psi foran og 20 psi bak. Da var det på tide og bytte dekk, ikke noe mønster igjen på midten [sad] . Når jeg hadde dette lufttrykket i dekkene lå den kjempebra på veien [oh yes] , men det blir jo litt kostbart vist man skal skifte dekk for hver 5000 km [sad] .
Har Maxxis gatedekk på nymaskinen også, har 17 psi foran og 14 psi bak. Har luftdemperne på trinn 3 og har demperne på midterste stilling foran. Servoen er stilt på min. og da er den god å kjøre, synes den ligger godt på veien og håper jeg har dekkene lengere enn 5000 km. [grøntsmil]
mvh
Frank
Can-Am Outl. 800R. LTD, 2010
Queen
800EFI

Innlegg rr_a » 16 Mai 2010, 19:55

Frank, vi har prøvd både max og min på servoen - kanke si jeg kjenner forskjell i svingene. Syllen er vel kanskje mer fornøyd med servo enn meg pga plagene hun har, men da vi kjørte tur med 2x spydere og gulingen og SVARTINGEN (Syllen liker ikke at vi kaller sykkern' hennes for SVARTINGEN altså...) og jeg lå først med gulingen, blei ho til tider veeeeldig langt etter - om det var pga. ustabilitet eller at SVARTINGEN er såpass ny vet jeg ikke...... kunne godt tenke meg å senke dekktrykket til nivået jeg har på gulingen men da kjører jeg vel rett av veien..... hmmmm - må finne den rette balansen... og... ikke lenge før dere Trøndermafiagubber (og kvinnfolk) kommer til Eidskogen nå - [oh yes]
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Rikhardt » 16 Mai 2010, 19:56

Har kjørt min XT-P ca 2200km, hatt den siden oktober. Jeg syntes den var litt vinglete helt fra starten av, men var av den formening at det bare var uvant pga servoen. Da vi skulle på Mjøsa rundt satte jeg på maxxis gatedekkene mine som ikke har rullet mer enn 1000km på min gamle maskin, de er riktig avballanset og var supre å kjøre på med ca 7 psi i dem både forran og bak. Fikk ikke prøvet dem før vi rullet avgårde mot Hamar, å det var en skremmende opplevelse. Den var svært ustabil, og sporet masse. Når jeg svingte så kom det til et punkt hvor den pluttselig overstyrte enormt, dette resulterte i at den mange ganger på turen kastet såpass på seg at bakhjulet løftet seg når den kastet på seg i svingene. Ikke særlig gøy i 70 - 80 km/t. Jeg forsøkte andre lufttrykk, men endte opp på at 7 psi forran og 8 psi bak var det mest passende, men å langt nær bra.
Da turen var over prøvde Liadammen den en tur også, han har jo LTD selv, så han vet jo hvordan den har vært på veien i forhold. Han merket det samme som meg, og forsøkte å ta ut sikringen til servoen. Det hjalp ikke noe på hvordan den oppførte seg, så da er i allefall servofeil utelukket!
Nå skal det nevnes at demperne står på strammeste, men så er ikke jeg noen lettvekter heller, samt at jeg hadde passasjer også på turen slik at det var den mest fornuftige innstillingen. Har testet så vidt med å slakke på demperne men uten at det gjorde noen nevneverdig forskjell.
Mandagen etter dro jeg rett på MC-Oslo med den, og Frode tok en testrunde med den. Han konkluderte med det samme som meg... HER ER DET NOE GALT!!! Den er i mine øyne farlig å kjøre med slik den er nå!
De har forsøkt å justere den, og de klarte å få den noe bedre, men ikke bra. Da de fikk de riktige målene fra BRP ble den forsøkt justert etter det, men resultatet er at den ble ikke noe bedre.
Venter på at MC-Oslo skal få det rette vertøyet for å justere forstillingen på 2010 mod. da dette vistnok ikke er det samme som for tidligere modeller.
Det er en annerledes forstilling og justering av 2010 modellene enn hva det var på forgjengerne sies det.
Har hørt andre med XT-P som også klager over at den ikke er særlig stabil, men de som kjører LTD eller 650 har ikke sagt noe om det. Det er jo samme forstilling på dem alle har jeg blitt fortalt, så da er det jo rart at det bare er XT-P som oppfører seg slik.. hmmmm...
Hvis de ikke klarer å få den bra etter hvert undres jeg... hva gjør jeg da??? Det skal jo ikke være sånn!!
Rikhardt

2010 CanAm Outlander 800R MAX XT-P
Bilde
Rikhardt
450ccm

Stolt fører av:

Innlegg Queen » 16 Mai 2010, 20:27

Ikke vet jeg, her nevnes det lufttrykk, forstilling, servo, dempere og XT-p kontra LTD.
Min mening går i mot at (og den trenger slett ikke være rett) det er en kombinasjon av justering av lufttrykk og justering av dempere alt etter hvor tungt det er det som er oppe på maskinen. Ser Smaug har 25 psi i sine dekk, det har jeg også prøvd. Da lå maskinen meget godt på veien, men måtte byttes etter 5000 km, da var det ikke mere mønster igjen på midten.
Som skrevet tidligere har jeg nå 17 psi foran og 14 psi bak. Har luftdemperne på trinn 3 og har demperne på midterste stilling foran og det fungere bra for meg nå. Gjenstår bare å se hvor mye slitasje det medfører med så mye lufttrykk.
Har også vært inne på tanken å skifte til piggfri vinterdekk, har to nære venner som kjører massevis av mil på de hvert år og ingen dekkslitasje. Minuset der er at de sporer litt på ugjevn vei.
Herr Ændersen, jeg har begynt å telle timer nå. Trønderbatajongen gleder seg til Edskogen og Danmarksturen, det skal jeg love deg. Så får du bare hilse Syllen og SVARTINGEN fra oss [grøntsmil] .
mvh
Frank
Queen
800EFI

Innlegg rr_a » 16 Mai 2010, 21:06

Flott innlegg Rikhardt!
Frank - 17 psi på framhjula kommer til å slite midt på banen altså... men ikke så raskt som med 20-25 psi. Det er nok ikke servoen det er noe feil med men den nye forstillinga er ikke tilpasset veikjøring. Ser at fjørene er breiere - jeg har "sokker" til fjørene men dem passer ikke på den nye - har BRP driti på draget med den nye forstillinga? - det lukter litt dritt ja.... hvorfor forbedre noe (til det verre.....) som funker rimelig godt?
Frank.. du må'kke si SVARTINGEN for da blir Syllen grinete - i hennes øyne er den gul.. (litt gul plastikk på den altså) - men for å være ærlig - så... er den svarte, lakkerte plasten jævli fin altså og møkka renner mye letter av den enn av gulingen som ikke er lakkert.
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg smaug » 16 Mai 2010, 22:31

Ja jeg har også prøvd å gå ned på lufttrykket og da holdt jeg på å ryke rett ut av veien på rett strekka. Var bedre på helt strøken vei, dvs tok opp småhumper bedre - ikke så rigid, men straks veien ble iht NS, ble det skummelt rett og slett så jeg gikk opp til 25 psi. Jeg legger også merke til at det slites mest på midten, men har avskrevet dekkene litt siden de ikke er 100% runde(helt topp opp til 80 kmt og bittelitt vibrasjoner over 90 kmt). Synes 5000 km høres lite ut i forhold til hva jeg har hørt Can-Am klanen her i bygda har kjørt på sine.

Har bare erfaring med å kjøre alene med veidekk.

Jeg satser faktisk på at Ceros er et bedre veidekk totalt sett...
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg Queen » 17 Mai 2010, 11:54

Neida herr Ændersen, jeg skal ikke kalle SVARTE GULINGEN noen ting jeg vet du [grøntsmil] .
Smaug har du noen link, forhandlere, erfaringer eller vet av noen som kjører Ceros veidekk ?
Disse kunne jeg tenkt meg sett mere på, kan ikke holde på å skifte dekk en gang i året.
mvh
Frank
Queen
800EFI

Innlegg rr_a » 17 Mai 2010, 12:23

rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Queen » 17 Mai 2010, 17:51

Maxxis Ceros så bra ut de, men tror ikke det er noe for meg. Sikkert kjempedekk for de som kjører på asfalt, grus og noe i terrenget. Jeg kjører 90% på asfalt, 10% på grus og ingenting i terrenget.
Ikke vet jeg, men jeg tror løsningen blir piggfri vinterdekk med spacere når jeg har slitte ut disse dekkene.
mvh
Frank
Queen
800EFI

Innlegg rr_a » 17 Mai 2010, 19:58

Frank, hvorfor VINTERdekk? Offer itte sammarsdækk? - og...."ingenting i terrenget" - hmmmmmm.... je skær se om je itte får lurt dæ me ut i terrenget på Eidskogen, altså....
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg smaug » 17 Mai 2010, 20:00

De fleste heromkring bruker vel Ceros som "bygdedekk" dvs de blir brukt til diverse småkjøring høyt og lavt, men jeg tenkte å bruke de som året rundt dekk og kanskje kun bruke veidekk på de alle lengste turene. Det hele kommer jo selvsagt an på hvordan disse dekkene er å kjøre på veien, men er de så gode som mange gir uttrykk for blir nok de å stå på meste parten av tiden.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg Queen » 17 Mai 2010, 20:15

mvh
Frank
Queen
800EFI