Hvem er det som egentlig bestemmer og setter de regler for registrering og godkjenning av atv for veibruk her i norge? Ble sittende og lese en artikkel i svenske Terreng magasinet der noe lign settes spørsmål ved.
Jeg har lyst til og komme til bunns i grunnlaget for de regler og avgifter som er satt her i Norge. Det som jeg ånder mest for er afgiftsgrunnlaget. Dette med max 22hk uansett om det er 250 eller 800.
Det blir jo ikke vater i det hele tatt.
Du betaler jo mer avgifter pga motor, men den er jo strupet til 22hk uansett.
Ta samme saken med øl. Du betaler 10 kr for en 0.33l Vil du ha en halvliter betaler du 15 kr, men det er fremdeles bare .033l i flasken. Kjøper du 3l tønne betaler du 200 kr, men fremdeles er det bare 0.33l
Forskjellen fra en 400 til 800 can-am (eksempel). Hva er det? Vekt og mindre finesser + motor (men den er jo strupet til 22hk). Vi betaler ikke dreimoment avgift... gjør vi??
Rett meg gjerne hvis du har et annet syn, men vi burde vel kunne forlange en grunn til at vi betaler det vi gjør når ingen ting er endret. Kun avgiften!
Les mer om avgiftene her: